Het proces Zo werkt het!
Heb je van een merk de opdracht gekregen om een video te maken? Gefeliciteerd! Hier leggen we uit wat er van je verwacht wordt.
Stap 1: check je mail
Controleer regelmatig je mail, want daar word je meteen op de hoogte gebracht wanneer een merk jou heeft uitgekozen om een video te maken. Als je de mail hebt ontvangen, kun je het beste meteen even een kijkje nemen in de chatomgeving op Speekly, want misschien heeft het merk al contact met je gezocht.
Stap 2: ontvang het product
Het product voor de video wordt automatisch per post naar je toegestuurd. Je kunt in de tussentijd alvast de briefing doornemen op Speekly. Als je vragen hebt, gebruik dan de chatfunctie om met het merk te overleggen. Wanneer het product bij je is afgeleverd, laat het merk dat dan even weten. Vanaf dat moment heb je 7 dagen de tijd om de productvideo op te nemen.
Stap 3: neem de video op
Houd bij het opnemen van de video rekening met de volgende zaken:
- Bestudeer de briefing
Neem voordat je gaat filmen de briefing goed door. Behandel alle onderwerpen die daar worden genoemd en let op de gewenste beeldverhouding en de juiste videolengte. Als de briefing niet zo strak gespecificeerd is, voel je dan vrij om je eigen creativiteit in te zetten. We raden je in dit geval aan om je ideeën en suggesties van tevoren via de chat met het merk te delen.
- Oefen voordat je gaat filmen
Het is verstandig om, voordat je op de opnameknop drukt, na te denken over wat je wilt zeggen en doen. Een oefenrondje door hardop te praten en even te testen met een timer kan geen kwaad.
- Produceer de video in het juiste formaat
In de briefing staat het gewenste formaat van de video. Dit wordt ook wel de beeldverhouding of ‘’aspect ratio’’ genoemd. Mogelijke formaten zijn 9:16, 2:3, 4:5 of 1:1.
- Produceer de video met de juiste lengte
Video’s kunnen worden besteld in lengtes van 15, 30 of 60 seconden. Zorg ervoor dat je video zo dicht mogelijk bij de gekozen lengte zit. Om te voorkomen dat je ver over de tijd heen gaat, moet je dus van te voren goed nadenken over wat je wilt zeggen en doen en controleren of je aanpak binnen de tijdsspecificatie past.
Heb je het gevoel dat de tijdsduur van de video niet haalbaar is? Geef dat dan van tevoren aan in de chat. Dan zorgen wij ervoor dat het merk óf het script aanpast óf dat ze voor een upgrade betalen.
- Upload je video op Speekly
Ben je klaar? Je kunt de video als één kant-en-klaar videobestand uploaden (met eventuele fragmenten aan elkaar geplakt) via de paarse button "Bestelling uploaden" in de chatomgeving. Let op: als het merk voor extra editing-services heeft gekozen (bijvoorbeeld ondertiteling, achtergrondmuziek of call-outs) dan verzorgt het team van Speekly dit nadat jij je video hebt geüpload. Jij hoeft dit niet te doen.
Na het uploaden van de video zijn er twee opties: óf het merk is blij en tevreden met de video, óf ze hebben een wijzigingsverzoek. Het merk mag één keer om een nieuwe versie van jouw video vragen. Neem de feedback goed door en upload de nieuwe versie van de video.
- Het merk is blij
Gefeliciteerd! Klaar is Kees.
Stap 4: afronding
Als het merk blij en tevreden is, zullen ze de video accepteren. In dat geval, hoef je verder niets te doen. De betaling van de opdracht ontvang je in de dagen erna.