Wat zijn Hooks en hoe je ze op de juiste manier maakt
Je kent het wel, je scrolt door je TikTok of Instagram feed en stopt pas als een video je op het eerste gezicht spannend of aantrekkelijk lijkt. Als je stopt, heeft de video een goede Hook. Dat is wat jouw klant nodig heeft in de video die jij opneemt!
Wat is een goede Hook?
Een Hook is de eerste, kortste en sterkste scène in je video. Je hebt 3 tot 5 seconden om indruk te maken op de gebruiker. Kortom: doe er alles aan om nieuwsgierigheid op te wekken en de aandacht te trekken. Als je daarin slaagt, is je Hook een goede Hook.
Hoe maak je een goede Hook?
Houd de volgende dingen in gedachten om een goede Hook te maken:
- Eenheid: Zorg dat je Hook perfect aansluit bij de rest van je video en bereid gebruikers voor op wat komen gaat.
- Nieuwsgierigheid: Zet gebruikers aan het denken over wat er nu gaat gebeuren - houd ze geïnteresseerd.
- Emotie: toon emoties door een grappig moment, verrassende dingen of iets hartverwarmends.
- Visuele aantrekkingskracht: Gebruik coole instellingen of effecten die meteen de aandacht trekken.
- Contrast: Creëer een verrassingsmoment. Wek nieuwsgierigheid op met iets onverwachts of unieks.
Inspiratie nodig? Bekijk onze blog; 100 UGC hookvoorbeelden voor de perfect video!
On-trend of in je eigen stijl?
Je kunt altijd leuke ideeën voor Hooks vinden door naar TikTok of Instagram te kijken. Maar je kunt ook je eigen Hooks ontwikkelen. Er zijn geen grenzen aan je creativiteit! Dwing jezelf echter niet om direct je eigen stijl te ontwikkelen. Vaak gaat dit vanzelf terwijl je verschillende video's maakt. Het helpt echter om patronen te leren die je op verschillende productvideo's kunt toepassen.
FAQ Hooks
-
We raden aan om je Hook zo kort mogelijk te houden. Afhankelijk van de inhoud en in overleg met het merk kan de Hook echter langer zijn, zolang het de kijkers effectief aanspreekt en past bij de algehele video. Zorg ervoor dat je dit bespreekt met het merk.
-
Het merk heeft recht op één revisie. Mochten er na levering nog wijzigingen nodig zijn, dan helpt Speekly support je met het vinden van de juiste oplossing.
-
De toeslag voor elke extra Hook is 15 euro.
-
Vaak geven de merken je tijdens de briefing al concrete ideeën. Als dit niet het geval is, kun je ook je eigen ideeën met het merk bespreken voordat je aan de videoproductie begint.
-
Gebruik geen muziek voor je video, want dit wordt gedaan door Speekly of het merk zelf. Je kunt echter wel korte geluidseffecten toevoegen als deze waarde toevoegen aan de Hook en vooraf zijn besproken en overeengekomen met het merk.