#speekloud Succesvolle Hooks - Tips voor een geslaagde briefing

succesvollehooks

Een succesvolle User-Generated Content (UGC)-video is grotendeels afhankelijk van een goed ontworpen hook. Binnen de eerste 3 seconden beslissen gebruikers of ze je video willen bekijken of verder willen scrollen naar andere interessante content. Maar om een goede hook te maken, moet je hem perfect schrijven, zodat de creators hem precies zo uitvoeren als je denkt. We geven je handige tips en voorbeelden om je hooks met succes te schrijven.

Waar begin je met de briefing van de hooks?

Voordat je begint met de briefing over je hooks, moet je de volledige verhaallijn van je UGC-video al hebben gedefinieerd. Zorg ervoor dat de hooks in harmonie zijn met de verhaallijn, maar dat ze ook als losgekoppeld kunnen worden beschouwd. Dit betekent dat hooks uitwisselbaar moeten zijn en zinvol moeten zijn in de context van de hele video.

Voorbeeld Briefing voor hooks

Mon Chou is een Deens sieradenmerk dat hoogwaardige kettingen en armbanden promoot die met gravure kunnen worden besteld. Daarom zijn ze super personaliseerbaar en een heel speciaal cadeau, voor anderen of voor jezelf. In het volgende gedeelte vind je een voorbeeldbriefing voor de hele UGC-video en drie extra hook-briefings die Mon Chou bij Speekly heeft besteld.

Het verloop van de video

Belangrijk: de eerste snede moet in de eerste 3 seconden plaatsvinden.

De hele video is verdeeld in 6 scènes.

1. Scène

Laat in een andere (slechte kwaliteit) pan zien hoe je eten aankoekt en je het vervolgens vanuit de pan weggooit in de prullenbak.

"Ik kon zo stuntelen met koken! De ene keer koekte het aan, de andere keer had ik een pan die veel te heet werd waardoor ik een droge hap kreeg"

Laat zien hoe je de ketting in het dagelijks leven draagt (bijvoorbeeld buitenshuis, koffie drinken met een vriendin of tijdens het werk).

2. Scène

Film dat je begint met koken, plaats de pan op het fornuis en breng olie aan in de pan. Je gaat nu letterlijk een eitje bakken.

"Dat is inmiddels al even geleden, want sinds ik kook met de pannen van Stahl Cookware is er een wereld voor mij open gegaan. Ik dacht dat duurzame pannen super duur zouden zijn, maar deze hybryd pan van Stahl is betaalbaar en gaat ook nog eens veel langer mee dan andere pannen."

3. Scène

Laat de pan en deksel los zien in een rustige omgeving/achtergrond. Toon de details op de pan zoals het logo, steel, binnenkant en de onderkant.

"Hij heeft een mooi design en bespaart zelfs op mijn energierekening. Je warmt de pan op hoog vuur op en daarna kun je het vuur wel tot 30% omlaag zetten, want de pan houdt zijn warmte vast. Door de coating kun je gewoon met je vork in de pan en na het koken kan hij lekker mee de vaatwasser in.''

4. Scène

"De pan is van een Nederlands bedrijf en wordt bezorgd in een luxe verpakking, is licht en de hendel blijft koel tijdens het koken."

Laat alle gravures opnieuw zien.

5. Scène

Kom zelf in beeld met de pan en kijk met een glimlach naar de camera.

"Je kunt de pan gebruiken op gas, inductie en keramische warmtebronnen."

6. Scène

Presenteer nu je gebakken ei vanuit de pan op een bord met brood of toast.

"Waar wacht je nog op? Bestel gauw ook jouw pan!"

Hook 1

De video begint met een close-up een gebakken eitje in de Stahl pan.

"Dit had ik echt al jaren geleden moeten doen, zo fijn!"

Hook 2

De video begint met een close-up een gebakken eitje in de Stahl pan.

"Altijd een perfect gebakken eitje? Ik laat je zien hoe!"

Hook 3

De video begint met een close-up een gebakken eitje in de Stahl pan.

"Zenuwen als er gasten komen eten? Dat is verleden tijd!"

Het resultaat van de 3 verschillende Hooks in je briefing.

3 video's van voorbeelden

Do's & Don'ts tijdens de Hook-briefing

Waar je op moet letten tijdens je briefing:

Do's

  1. Formuleer je briefing en het idee erachter zo beknopt mogelijk.

  2. Laat de maker de doelgroep rechtstreeks aanspreken met 'jij' of 'haar' om een persoonlijk niveau te creëren.

  3. Gebruik de hook om creatieve en ongewone ideeën op te doen.

Don'ts

  1. Vermijd generieke hooks die niet bij je doelgroep passen en dus geen sterke respons hebben.

  2. Vermijd haken die niet veel van elkaar verschillen, waardoor er geen variatie mogelijk is.

  3. Zorg ervoor dat er een specifiek doel is voor je hook-test, zodat er afbakenbare inzichten worden opgedaan.

Door onze tips op te volgen en je hooks te richten, kun je vanaf het begin de aandacht van je doelgroep trekken.

Heb je inspiratie nodig? Hier vind je een lijst met hooks.

Plaats een opdracht!

Kies een content creator die bij jouw doelgroep past en ga aan de slag met authentieke video advertenties!

Vanaf €79 per UGC-video