#speekloud Influencer Marketing - Beginners guide

influencermarketing

Terwijl je door je feed scrolt, kom je steeds weer producten tegen die je interesse wekken – vaak gepresenteerd door bekende influencers, die geloofwaardiger overkomen dan beroemdheden in traditionele reclamespots. Wat je ziet, wordt ook wel succesvol influencer marketing genoemd. We hebben hier de belangrijkste feiten over dit onderwerp voor je samengevat!

Inhoudsoverzicht

Wat is Influencer Marketing?

Authenticiteit en vertrouwen zijn de twee belangrijkste ingrediënten voor social media marketing die blijft hangen. En hier speelt influencer marketing een belangrijke rol. Influencers, die optreden als productexperts of betrouwbare informatiebronnen, kunnen een merk in een handomdraai een enorme reikwijdte geven. Ze gebruiken hun opgebouwde populariteit om hun publiek via sociale netwerken te bereiken. Maar waar ligt nu het verschil tussen een influencer en een content creator? Heel simpel: influencers produceren content, die ook van commerciële aard kan zijn, voor hun eigen kanalen. Content creators daarentegen produceren vaak content in opdracht, zoals bijvoorbeeld in het gebied van UGC-marketing.


Typen influencers en hun kenmerken

influencermarketing

Influencer Marketing is dus een vorm van marketing die sterk verbonden is met het gebied van social media marketing. Daarom is het belangrijk om de kenmerken van influencers en hun volgers te kennen. Hier kunnen we 5 verschillende soorten influencers onderscheiden:

Nano-Influencers (1.000 tot 10.000 volgers)

Met het laagste aantal volgers hebben nano-influencers een beperkt bereik. Echter, het sociale contact met hun volgers is des te hechter, wat gepersonaliseerde marketingstrategieën mogelijk maakt.

Micro-Influencers (10.000 tot 50.000 volgers)

Ook micro-influencers behouden het overzicht: dankzij hun relatief kleine aantal volgers hebben ze vaak hogere engagement-rates, waardoor er ook meer vertrouwen bij het doelpubliek kan worden verwacht. Dit maakt ze bijzonder aantrekkelijk voor bedrijven die persoonlijke relaties met hun doelgroep willen opbouwen.

Mid-Tier-Influencers (50.000 tot 500.000 volgers)

Deze categorie influencers heeft al een groter bereik dan nano- of micro-influencers. Meestal hebben ze veel tijd geïnvesteerd om in de rangen van influencers op te klimmen - dus hun content is des te verfijnder en kwalitatiever.

Macro-Influencers (500.000 – 1.000.000 volgers)

Macro-influencers gebruiken hun reputatie om volgers op sociale media te winnen. TV-persoonlijkheden, beroemdheden of sporters kunnen in deze categorie vallen. Hier krijgen bedrijven weliswaar een groot bereik, maar een relatief lage engagement-rate.

Mega- en Celebrity-Influencers (vanaf 1.000.000 volgers)

Met meer dan een miljoen volgers hebben ze al een bekende status op sociale media bereikt en zijn daar ook dienovereenkomstig actief. Hun enorme bereik maakt ze weliswaar zeer aantrekkelijk voor bedrijven - maar ook duurder.


Influencer-, Social Media-, Content- en UGC-Marketing – Wat zijn de verschillen?

Om niet in de war te raken met al deze termen, hebben we hier een kort overzicht voor je:

  • Social Media Marketing:
    Overkoepelende term voor de algemene marktgerichte inzet van sociale media

  • Content Marketing (geen samenwerking):
    Marketingstrategie gericht op het creëren van doelgerichte content

  • Influencer Marketing (samenwerking tussen bedrijven en influencers):
    Marketingstrategie gericht op merkcommunicatie door de reputatie en het bereik van influencers

  • Engagement-rates**(UGC-Marketing):**

Marketingstrategie gericht op het overbrengen van bedrijfswaarden door authentieke, door gebruikers gecreëerde content

4 Voordelen van Influencer Marketing

#1: Bevordering van merkbekendheid

Tegenwoordig gebruikt bijna de helft van de wereldbevolking sociale netwerken. Het is daarom logisch dat sociale platforms influencers toegang bieden tot een enorm publiek. Influencer marketing is daarom een effectieve manier om je merkbekendheid snel te vergroten.

#2: Versnelt de aankoopbeslissing en verhoogt de omzet

Een ander voordeel van influencer marketing is de koopbereidheid van de volgers. Uit een studie bleek dat maar liefst 80% van de gebruikers producten hebben gekocht op aanbeveling van influencers.

#3: Overtuigende productbeoordelingen

Influencers geven je product een gezicht en vooral een persoonlijkheid. Met hun eigen waarden, emoties en persoonlijke verhaal kunnen ze het product authentieker aan hun opgebouwde volgersschare verkopen dan een traditionele reclamespot zou kunnen.

#4: Bespaart tijd en kosten

Een duidelijk voordeel: door het uitbesteden van marketing bespaar je veel tijd. En daarvoor hoef je in samenwerking met micro-influencers nog niet eens diep in de buidel te tasten. Toch kun je met je marketingcampagne noemenswaardige successen behalen!

Soorten Influencer Marketing

Er zijn veel manieren waarop de samenwerking met influencers vormgegeven kan worden - hier zijn enkele voorbeelden:

Giveaway-campagnes zijn vanwege hun eenvoud en wederzijds voordeel een van de meest voorkomende influencer-campagnes die je op sociale media vindt. Influencers krijgen daarbij van hun samenwerkingspartners producten die ze aan hun volgers kunnen weggeven. Wedstrijden, weggeefacties en kortingscodes trekken aandacht en kunnen bij een uitblijvende winst leiden tot hogere verkoopcijfers.

Bij unboxing-campagnes of tutorials schenkt een merk zijn influencers producten. In ruil daarvoor nemen deze een unboxing-video op of verspreiden ze hun ervaringen op hun socialemediakanalen. Geschenken van deze aard kunnen ook een uitstekend begin zijn voor een langdurige samenwerking tussen merk en influencers!

Gesponsorde socialemediaposts zijn eenvoudig en ongecompliceerd: influencers worden door een merk gesponsord om reclamecontent te maken en op hun socialemediakanalen te posten. Ook hier kunnen extraatjes zoals kortingscodes worden ingezet.

Ook stories op Instagram, Facebook of andere socialemediaplatforms hebben enorm veel marketingpotentieel. Influencers kunnen zo de interactie met hun gebruikers verhogen en enquêtes, chatfuncties of productlinks integreren.

Deze platforms zijn geschikt voor Influencer Reclame

Hier is Instagram natuurlijk aan kop: dit is niet in het minst te danken aan het feit dat veel verschillende contentformats vertegenwoordigd zijn. Of het nu gaat om een spannende video, een aantrekkelijke foto of gewoon interessante stories – de mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Uit een Facebook-studie bleek zelfs dat 81% van de respondenten graag op Instagram kijkt voordat ze producten of diensten kopen.

TikTok bereikt vooral snel de jongere generaties. Op het populaire socialemediaplatform staan vooral korte video's centraal, die content bondig presenteren.

Voor langere videoformats is het videostreamingplatform YouTube uitstekend geschikt. Vooral productvideo's zoals tutorials, producttests of unboxing-video's zijn hier goed op hun plaats. Het grote voordeel van YouTube: de video's zijn permanent beschikbaar en hebben geen vervaldatum zoals bijvoorbeeld stories op Instagram.

Van videoformaat naar beeldtaal: Pinterest wordt beschouwd als een visuele zoekmachine, waarmee gebruikers op basis van hun interesses kunnen bladeren. Met de pure ideeëncollectie gaat ook een zekere koopmotivatie gepaard, die influencer marketing kan benutten.

In dit artikel vind je meer informatie over verschillende creatieve soorten en op welke platforms je ze het beste kunt inzetten.

In 7 stappen naar een Influencer Marketing Campagne

Om met influencer marketing successen te boeken, moet je de volgende stappen goed doordenken en plannen:

  1. Bepaal je marketingdoelen
  2. Analyseer de doelgroep die je wilt bereiken
  3. Maak een lijst van geschikte influencers
  4. Onderzoek intensief hun content, waarden en volgers
  5. Schrijf bij interesse een persoonlijk bericht
  6. Creëer een effectieve samenwerking door duidelijke communicatie
  7. Meet je successen

Hoe vind ik Influencers?

Als alle regels van de marketingkunst in acht worden genomen, kan influencer marketing een zeer effectieve strategie zijn. Het grootste deel van het succes hangt echter af van je keuze van influencer. Zorg ervoor dat de doelen van de influencer overeenkomen met de waarden van je product. Kies zorgvuldig – het kan lonen! De volgende aspecten moet je in overweging nemen bij je keuze:

  • Marketingervaring
  • Activiteit op sociale netwerken zoals Instagram, Facebook of TikTok
  • Authenticiteit & Persoonlijkheid
  • Volgers & Bereik
  • Kennis over relevante productcategorieën

Naar geschikte influencers kun je zoeken op de socialemediaplatforms, of je kunt de hulp inroepen van agentschappen die passende influencers voor je vinden, rekening houdend met je marketingdoelen.

Hoeveel kosten Influencers?

De kosten voor influencer-marketing variëren sterk en zijn afhankelijk van factoren zoals het aantal volgers, het gebruikte platform, de kwaliteit en het type content, alsook de duur en exclusiviteit van de samenwerking. Prijzenmodellen zoals de Tausend-Kontakt-Preis (TKP) en Cost-Per-Engagement (CPE) kunnen worden gebruikt voor het berekenen van de kosten. Ook affiliate-modellen, waarbij de influencer betrokken is bij de omzet van het gepromote product, zijn mogelijk. De kosten per post kunnen sterk variëren op verschillende platforms, waarbij YouTube en TikTok vaak duurder zijn vanwege de hogere inspanning voor videoproductie. Andere kostenfactoren omvatten de geloofwaardigheid van de influencer, de gebruiksrechten op de content en de voorwaarden van de samenwerking. Meer informatie over hoeveel influencers kosten, hebben we in dit artikel voor je samengebracht. < li nk naar blog wat kost influencer marketing

De beste tools voor Influencer Marketing

Om je influencer marketing effectief te beheren, kun je enkele handige tools gebruiken. Een holistisch management biedt bijvoorbeeld IQCreator. Dit platform helpt je niet alleen bij het zoeken naar geschikte influencers, maar ook bij het volgen van je campagnes en je successen. Ook met het tool Upfluence kun je je verbinden met influencers van over de hele wereld. Het kan je ondersteunen in vele aspecten van je marketingwerk, van onderzoek tot doelgroepanalyse tot het meten van succes. Een intelligente zoektocht naar influencers biedt het tool NeoReach, dat leert van je onderzoek dankzij kunstmatige intelligentie en je bij elke zoekopdracht passendere resultaten levert. Zodra je een influencer hebt gevonden, kun je met de geïntegreerde campagnemanagement-tools aan de slag.

Als je je content niet zelf wilt maken, kun je op Speekly geschikte content creators vinden. Maak gewoon een opdracht aan en ontvang individuele UGC-reclame – probeer het uit!

Tip: Voor het meten van je successen zijn UTM-parameters handig, waarmee je het online verkeer kunt volgen. Simpel gezegd zijn UTM-parameters korte codefragmenten die je aan je link toevoegt. Het tool Hootsuite Composer kan deze links automatisch voor je aanmaken. Let's track success!

influencermarketing

Influencer Reclame: De 3 No-Gos

Fout #1: Onpersoonlijke influencer-aanvragen

Ook de door jou gekozen influencers hebben de keuze of ze voor jou kiezen of de opdracht afwijzen. Overtuig daarom bij het eerste contact direct met een persoonlijk bericht en benadruk waarom de waarden en doelen van de betreffende influencer het beste bij jou passen. Vergeet daarbij niet om jezelf en je product bondig voor te stellen.

Fout #2: Vertrouwen is goed, controle is beter

Influencers hebben hun eigen beproefde ideeën. Ze hebben hun volgersschare en hun geloofwaardigheid hard verdiend. Probeer hen daarom binnen de samenwerking genoeg ruimte voor creativiteit te bieden. Als je hen betrekt bij de planning en een samenwerking op vertrouwensbasis opbouwt, kan er iets geweldigs ontstaan binnen je influencer reclame!

Fout #3: Onheldere communicatie

Ondanks de creatieve vrijheid die je jouw influencers moet bieden, is een gedetailleerde eerste briefing essentieel. Communiceer je doelen en betrek ook factoren zoals KPI's (Key-Performance Indicators) erbij. Hoe duidelijker je maakt welke concrete successen je met de samenwerking wilt behalen, des te gerichter kan jouw gekozen influencer jouw product promoten.

Juridische aspecten in Influencer Marketing

Het is aan te raden, zoals bij elke samenwerking, een contract op te stellen om de verwachtingen van beide partijen vast te leggen. Hier zijn enkele vragen die in het contract zeker beantwoord moeten worden:

  • Wie zijn de contractpartners?
  • Welke diensten moeten binnen welk tijdsbestek geleverd worden?
  • Op welke kanalen wordt gepubliceerd?
  • Welke kwalitatieve en inhoudelijke kaders worden vastgesteld?
  • Hoe en waar wordt naar het product gelinkt?
  • Worden aanbiedingen, wedstrijden, gratis producten etc. opgenomen?
  • Hoe hoog is het honorarium en welke betaalmethode wordt gebruikt?
  • Wat zijn de gevolgen van het niet leveren van de dienst?

UGC als alternatief voor Influencer Marketing

Hoewel UGC en influencers in hun rol als merkambassadeurs veel op elkaar lijken, zijn er toch verschillen die UGC tot een goed alternatief maken. UGC wordt bijvoorbeeld niet door het merk gesponsord, wat de inhoud aanzienlijk authentieker en tastbaarder maakt voor de doelgroep. Maar let op: UGC werkt alleen als je het als onderdeel van je marketingstrategie inzet. Je moet er dus niet op vertrouwen dat UGC je eigen social media marketing vervangt. Als je je echter van tevoren uitgebreid bezighoudt met het zoeken naar geschikte influencers of content creators die de waarden van je product het best weerspiegelen, dan is dat al een grote stap richting succesvolle marketing.

influencermarketing

Conclusie

De samenwerking met influencers in marketing kan zelfs met een klein budget leiden tot grote successen en je aanwezigheid op social media versterken. Door de persoonlijke benadering van een breed publiek met authentieke content, is je merk op weg naar succesvol influencer marketing. Als je user-generated content (UGC) overweegt voor je contentcreatie, neem dan zeker een kijkje op Speekly.nl!

Plaats een opdracht!

Kies een content creator die bij jouw doelgroep past en ga aan de slag met authentieke video advertenties!

Vanaf €79 per UGC-video