#SPEEKLOUD Content Creator worden - Zo start je
Online marketing wordt steeds belangrijker voor bedrijven van elke omvang en branche. Daardoor groeit de vraag naar content experts die uitstekende inhoud voor social media kunnen produceren. Als content creator is dat precies jouw baan. Benut je kans op een buitengewone carrière en maak van je talenten je beroep!
- Dagelijkse taken als Content Creator: Wat zijn jouw verantwoordelijkheden?
- Vereisten als Content Creator: Wat moet je kunnen?
- FAQ - Veelgestelde vragen over het onderwerp Content Creator
Wat is een Content Creator: Definitie & Betekenis
Content Creator is een overkoepelende term voor alle beroepen die inhoud ("content" in het Engels) creëren voor digitale media ("create" in het Engels). De inhoud wordt bijvoorbeeld toegepast op social media of op een website. Net zo divers als het medium waarop de inhoud wordt gepubliceerd, zijn ook de mogelijke vormen ervan. Als Content Creator maak je bijvoorbeeld teksten, afbeeldingen, video's, audio of zelfs grafieken en illustraties.
Is Content Creator een beroep?
Kort gezegd: JA, Content Creator zijn is een beroep!
Hoe meer bedrijven hun producten en diensten online promoten en verkopen, hoe belangrijker het wordt om uit te blinken in de digitale wereld en je te onderscheiden van de concurrentie. Een merk dat online klanten wil aantrekken, is meer dan ooit afhankelijk van uitstekende Content Creators. Daarom behoort deze baan tot de meest stabiele en veelbelovende in de marketing.
Content Creator vs. Content Manager
Het beroep Content Creator combineert activiteiten uit de journalistiek en marketing. In bedrijven werken Content Creators doorgaans samen met verschillende afdelingen en versterken ze het marketingteam. De taken overlappen vaak met die van andere beroepsgroepen, bijvoorbeeld met die van een Content Strateeg of Content Manager. Strikt genomen zijn er verschillen tussen de benamingen:
-
Als Content Strateeg ontwikkel je strategieën om de marketingdoelen van het bedrijf te bereiken. Je bent als het ware het brein achter de projecten.
-
Als Content Manager werk je vaak ook mee aan de strategie, maar ben je vooral de schakel tussen de contentproductie en planning. Je neemt administratieve taken op je, coördineert de Creators en plant welke inhoud op welk moment op welk platform moet worden gepubliceerd.
-
Als Content Creator ben jij uiteindelijk verantwoordelijk voor de creatie van de inhoud, bijvoorbeeld om een product of dienst te promoten. De inhoud moet zowel aan de doelgroep als aan de opgegeven marketingdoelen voldoen.
Content Creator vs. Social Media Manager
Omdat er in online marketing veel digitale inhoud wordt geproduceerd voor sociale media, zijn ook de grenzen tussen Content Creator en Social Media Manager vaag.
Als Content Creator voor social media richt je je activiteiten op kanalen zoals Instagram, Facebook, TikTok of YouTube. Je creëert niet alleen inhoud, maar zorgt er ook voor dat deze op de juiste kanalen wordt gepubliceerd en verspreid. Dit lukt bijvoorbeeld met hashtag-campagnes, TikTok-challenges of fotowedstrijden. Meestal behoort ook interactie met de community tot je taak als Social Media Content Creator.
UGC Creators - Belangrijke kwaliteiten in online marketing
Op sociale netwerken zijn inmiddels honderdduizenden Content Creators actief die dagelijks grote hoeveelheden inhoud uploaden. Als Social Media- of Content Manager kan het jouw taak zijn om uit deze talloze video's, foto's en Reels boeiende inhoud te vinden die past bij de merkboodschap van jouw bedrijf. User Generated Content (UGC) wordt steeds populairder bij online marketeers. Inhoud die door particuliere gebruikers wordt gemaakt, komt meer authentiek over, versterkt de geloofwaardigheid en kan bedrijven een echte voorsprong geven.
Freelance vs. vast dienstverband als Content Creator
Jouw werk als Content Creator is niet alleen inhoudelijk divers, maar biedt ook veel vrijheid in de manier waarop je het beroep uitoefent. Je kunt zelfstandig als freelancer werken of vast in dienst zijn van een bedrijf. Beide varianten hebben voor- en nadelen. Welke weg voor jou de juiste is, hangt af van jouw professionele doelen, levenssituatie en toekomstplannen.
-
Als freelance Content Creator ben je flexibeler door de vrije indeling van je tijd. Aan de andere kant heb je minder zekerheid in planning en draag je veel verantwoordelijkheid voor het zoeken naar opdrachten en het regelen van belastingen en sociale bijdragen.
-
Een vast dienstverband als Content Creator biedt meer financiële zekerheid door een vast inkomen. Dankzij gereguleerde werktijden kun je meestal ook je vrije tijd beter plannen.
Dagelijkse taken als Content Creator: Wat zijn jouw verantwoordelijkheden?
Hoe jouw dagelijkse werk als Content Creator er precies uitziet, hangt af van jouw specialisatie en de eisen van de opdrachtgever. Jouw taken kunnen zijn:
- Ontwikkeling van (online) marketingstrategieën
- Ontwikkeling van crossmedia concepten die aansluiten bij de online marketingstrategie
- Productie, publicatie en beheer van content
- Planning en beheer van social media kanalen
- Rapportage en kwaliteitsmanagement
- Analyses van KPI's
Vooral kleinere bedrijven en start-ups hebben zelden genoeg budget om experts op verschillende marketinggebieden en formats te kunnen veroorloven. Daarom nemen Content Creators vaak taken op zich die meerdere gebieden bestrijken.
Content Creator is niet gelijk aan Content Creator – Beroepscategorieën
Als je je als Content Creator specialiseert in een bepaald type inhoud, kun je ook verschillende beroepstitels dragen. Dit zijn een aantal voorbeelden:
Texter & Copywriter
Tekst is de basis van elke marketingcampagne en de drager van de reclameboodschap. Schrijvende Content Creators schrijven bijvoorbeeld advertenties, blogartikelen en zoekmachine-geoptimaliseerde teksten. Ze ontwikkelen verhalen en inhoud voor websites, persmateriaal of online magazines. Vaak wordt ook de term Copywriter gebruikt als synoniem. Deze schrijft echter voornamelijk reclameteksten en houdt zich bezig met de productcommunicatie van een bedrijf.
Fotograaf
Beelden zijn onmisbaar in de digitale mediawereld. Als je je specialiseert in dit soort content, lever je foto's die passen bij de reclame- of marketingdoelen van het bedrijf.
Videograaf
Bewegende beelden beïnvloeden emoties bijzonder goed. Video's behoren daarom tot de meest populaire vormen van content in digitale marketing. Als videograaf produceer je bijvoorbeeld imago- en reclamevideo's, how-to handleidingen of testimonials voor social media-kanalen.
Grafisch ontwerper
Ook ontwerpers en tekenaars behoren tot Content Creators. Ze geven de merk- of reclameboodschap de juiste verpakking en zorgen er met visuele middelen voor dat de doelgroep wordt aangesproken.
Audio Content Creators
Audio Content is nodig wanneer informatie in gesproken taal moet worden overgebracht, bijvoorbeeld als podcast of als radiospot.
Over het algemeen bestaat content zelden op zichzelf; meestal gaat het gepaard met ten minste één andere vorm. Dat betekent: een goede tekst heeft een passende afbeelding nodig. Een video en een podcast hebben een script of beschrijving nodig. Als Content Creator kun je een echte allrounder zijn en inhoud van verschillende soorten creëren. Maar de meeste mensen zijn geen alleskunners die even goed kunnen schrijven, professionele foto's kunnen leveren, overtuigende audio's kunnen produceren en ook nog video's kunnen maken. Over het algemeen is het verstandig als je je specialiseert in één of twee taken en op dat gebied een echte professional wordt.
Belangrijke kenmerken van een UGC Creator: Wat moet je kunnen?
Om succesvol te worden als Content Creator is het essentieel dat je jouw specialisatie tot in de puntjes beheerst. Jouw doel moet zijn unieke inhoud te leveren die de doelgroep aanspreekt en zich onderscheidt van de massa. Om dit te bereiken heb je een breed scala aan vaardigheden nodig.
Welke soft skills heb je nodig als Content Creator?
Het plannen en creëren van inhoud is creatief werk. De uitdaging ligt in het vinden van de juiste toon of visuele stijl. Dit vereist onder andere flexibiliteit en inventiviteit, maar ook inlevingsvermogen en subtiliteit. Met de volgende soft skills zijn je carrièreperspectieven als Content Creator gunstig:
- Communicatieve vaardigheden en openheid
- Creativiteit en nieuwsgierigheid
- Gevoel voor taal en ontwerp
- Empathie
- Enthousiasme
- Gestructureerd, analytisch en conceptueel denken
- Begrip van verschillende doelgroepen
- Affiniteit met technologie en sociale media
- Interesse in maatschappelijke, politieke en pop culturele onderwerpen
Tip: Authenticiteit en persoonlijkheid zijn voor jouw succes als UGC Creator bijzonder belangrijk. Hier tellen individuele, geloofwaardige en meeslepende inhoud meer dan perfectionisme.
Welke hard skills heb je nodig als Content Creator?
Naast persoonlijke kwaliteiten heb je als Content Creator ook technische en vakinhoudelijke kennis nodig. Welke vaardigheden je moet beheersen, hangt ook af van jouw specialisatie.
-
Als Video Creator moet je opnameapparatuur en montagesoftware goed kunnen bedienen.
-
Als fotograaf moet je met een camera en programma's voor beeldbewerking kunnen omgaan.
-
Als tekstschrijver heb je onderzoeksvaardigheden, storytelling-vaardigheden en zeer goede kennis van grammatica en spelling nodig. Ook zijn taalvaardigheden in vreemde talen, met name Engels, gunstig.
In principe kunnen ook zij-instromers succesvol zijn als Content Creator, als ze creatief talent hebben. Oefening en ervaring met sociale media, evenals kennis op het gebied van online marketing, zijn hierbij voordelig.
Studie & Opleiding: Hoe kun je een Content Creator worden?
Aangezien de functiebenaming nog erg jong is, is er momenteel geen specifieke opleiding voor Content Creators. Het beroepsprofiel omvat echter taken uit verschillende gebieden die worden aangeboden als reguliere beroepsopleidingen en studierichtingen. Op deze manier verwerf je ook alle vereiste vaardigheden om een Content Expert te worden.
Goede voorbereidingen creëer je bijvoorbeeld door een opleiding of studie op het gebied van:
- Taalwetenschappen
- Communicatiewetenschappen
- Marketing, reclame en PR
- Mediawetenschappen
- Journalistiek
- Mediavormgeving
- Mediamanagement
Tip: Vaardigheden voor het produceren van video's of podcasts kun je ook leren in verschillende workshops of seminars.
FAQ – Veelgestelde vragen over het onderwerp Content Creator
Op welke platforms zijn Content Creators actief?
Content Creators kunnen op alle platforms op internet actief zijn. Klassieke platforms waarop Content Creators inhoud creëren en verspreiden, zijn onder andere:
- Social netwerken zoals Facebook en Reddit
- Blogs & Online-magazines
- Websites & landingspagina's
- Videoplatforms zoals YouTube, Vimeo en TikTok
- Foto platforms zoals Pinterest en Instagram
- Audio-platforms zoals Spotify, SoundCloud en Deezer
- Online forums en community-platforms
- Wikipedia
Wanneer mag je jezelf een Content Creator noemen?
Strikt genomen zijn Content Creators ook gebruikers die digitale inhoud zoals memes en GIFs maken of foto's, video's en verhalen delen op openbare platforms. Als je inhoud uploadt uit persoonlijk belang, wordt je interessant voor online marketeers als UGC Creator. User Generated Content maak je bijvoorbeeld als:
- Facebook Creator
- Instagram Creator
- YouTube Creator
- TikTok Creator
- GIF-, memes- of Reels Creator
Is Content Creator een echt beroep?
Content Creator is noch een klassiek beroep noch een beschermde beroepstitel. Het beschrijft een breed beroepsprofiel dat verschillende gebieden samenbrengt, zoals Social Media Management, (Online) Marketing en Journalistiek. De activiteit wordt een beroep als Content Creator wanneer je regelmatig digitale inhoud maakt in opdracht van bedrijven en hiervoor betaald wordt.
Wat is het verschil tussen een Influencer en een Content Creator?
Het onderscheid tussen een Content Creator en een Influencer is niet altijd duidelijk, omdat er veel overlappingen zijn. Zowel Influencers als Content Creators maken inhoud voor digitale media, kunnen hiermee geld verdienen en namens een bedrijf handelen. Volgens de definitie zijn de meeste Influencers ook (Social Media) Content Creators. Maar pas met toenemende bekendheid kan een Content Creator zichzelf ook een Influencer noemen.
Content Creator worden – Zo slaag je in de start
Voor bedrijven worden Content Creators steeds belangrijker om te overtuigen met authentieke inhoud en een individuele merkboodschap. User Generated Content is een waardevol middel om een groter publiek te bereiken en competitief te blijven in de gedigitaliseerde wereld. Als UGC Creator kun je aanzienlijk bijdragen aan het succes van een merk of product.
Maar hoe vind je de juiste start en hoe kun je als Content Creator binnen de kortste keren geld verdienen? Daarbij helpt Speekly je precies! Ons platform brengt topmerken en UGC Creators in Nederland samen. Probeer het uit en solliciteer eenvoudig voor jouw eerste opdracht als Videocreator!