#speekloud Influencer-Marketing Kosten: Hoe duur is een Influencer advertentie echt?

Influencer-Marketing-Kosten

Influencer-Marketing wordt al jaren steeds belangrijker voor bedrijven, omdat het de doelgroep bijzonder overtuigend bereikt. Maar voor veel marketeers blijft het een raadsel wat een passende prijs voor influencers is: Hoeveel kost het bereik van een social media ambassadeur? Kunnen volgers en likes in euro's worden omgezet? Wij onthullen hoe de kosten van influencer marketing tot stand komen en hoe hoog deze kunnen zijn.

Inhoudsopgave

Waarom überhaupt Influencer-Marketing?

Social media is al lang een vast onderdeel van de marketingmix van veel bedrijven - en daarmee groeit ook het belang van influencer-marketing. De budgetten voor advertenties met invloedrijke social media ambassadeurs stijgen jaar na jaar - en niet zonder reden: Influencer-marketing biedt veel voordelen voor merken. Deze vijf punten moet je in gedachten houden als je aarzelt om influencer kosten te accepteren:

  1. Door de persoonlijkheid van de creators lijkt influencer reclame bijzonder geloofwaardig en overtuigend. De boodschap wordt door volgers eerder als een persoonlijke aanbeveling gezien.
  2. Influencers zijn experts in de social media business en kennen hun doelgroep heel nauwkeurig. Door de directe aanspreking van de community kan influencer-marketing efficiënter zijn dan traditionele reclame maatregelen.
  3. De boodschap van een influencer blijft langer in het geheugen van de doelgroep dan bij conventionele reclame.
  4. Influencers produceren hun inhoud meestal zelf, waardoor er voor bedrijven nauwelijks extra inspanning nodig is.
  5. Influencer-marketing laat je bedrijfsaccounts meegroeien en verhoogt de zichtbaarheid van je merk.

Zo veel voor de voordelen. Een nadeel zijn echter de influencerkosten, die vaak een groot mysterie zijn voor marketeers.

Betaalde vs. onbetaalde samenwerking: Kan het ook zonder influencer kosten?

Vooral in het begin van influencer-marketing waren onbetaalde samenwerkingen gebruikelijk. Dat is inmiddels veranderd, maar kan nog steeds een optie zijn voor kleine merken en start-ups.

Onbetaalde Samenwerking

Bij een onbetaalde samenwerking bieden bedrijven voor een review of een blogpost meestal een overeengekomen tegenprestatie, bijvoorbeeld gratis PR-monsters. Ook zijn ruilhandel van diensten of inhoud mogelijk. Zo ontstaan er weliswaar geen directe influencer-marketing kosten, maar ook enkele nadelen: want je kunt de uitvoering en het resultaat van de content weinig beïnvloeden.

Betaalde Samenwerking

Betaalde samenwerkingen beloven daarentegen dat je gewenste boodschap je doelgroep bereikt. De kosten voor een gesponsorde post van een influencer met 500.000 volgers kunnen echter snel oplopen tot 2.500 euro en meer. Deze prijzen lijken in eerste instantie erg hoog. Echter, de uitgaven moeten worden verrekend met de bereikte klanten om te beoordelen of de samenwerking de moeite waard is.

Influencer-Marketing Kosten berekenen: Deze prijsmodellen zijn er

Influencers zijn als freelancers vrij in hun prijsstelling. Dat betekent echter niet dat je geen aanknopingspunten hebt om influencerkosten te berekenen. Verschillende prijsmodellen kunnen je oriëntatie geven en helpen bij het inschatten van de influencer-marketing kosten. Echter, niet elk prijsmodel is geschikt voor elke samenwerking of campagne.

CPM – Cost per mile / Kosten per duizend impressies

Deze maatstaf geeft aan hoeveel geld je investeert in een marketinginitiatief om duizend views van een bepaalde doelgroep te bereiken. De CPM verandert voortdurend en hangt af van factoren zoals de grootte van de influencer, zijn themagebied en zijn concurrentie. Het is dus geen vaste richtlijn. Om een idee te krijgen van de influencer kosten, kun je de CPM berekenen met de volgende formule:

Prijs van de bijdrage / abonnees x 1000 = CPM

Met andere woorden: Je deelt het totale budget door de bruto reikwijdte (volgers) maal 1.000.

CPE – Cost per Engagement / Kosten per interactie

Naast het bereik is ook de verhouding van de influencer tot zijn community een aspect dat zijn waarde en dus de prijs bepaalt. Kleinere influencers kunnen vooral scoren met een nauwere, persoonlijkere band met hun volgers. Ze communiceren meer met hun community, waardoor ze bijzonder toegankelijk, authentiek en overtuigend lijken. Deze waarde is meetbaar aan de hand van interacties zoals likes, shares, commentaren, saves en link klikken. Deze betrokkenheid wordt aangegeven met de betrokkenheid ratio of interactieratio in procenten en wordt als volgt berekend:

Aantal interacties / aantal volgers = Betrokkenheid Ratio

Bij 2.000 interacties en een bereik van 200.000 gebruikers resulteert dit in een eerder slechte interactieratio van één procent. Over het algemeen geldt: hoe meer volgers een influencer heeft, des te lager wordt de betrokkenheidsratio, zoals deze gemiddelde waarden laten zien:

-> Meer dan 1 miljoen volgers = 1,7 % betrokkenheidsratio

-> Minder dan 1.000 volgers = 8,0 % betrokkenheidsratio

Hoe hoger de betrokkenheid ratio, hoe beter, want dat spreekt voor een intensievere verhouding van de influencer tot zijn community. Dat is vooral belangrijk voor het succes van direct-response campagnes en verhoogt de zogenaamde CPE. CPE staat voor Kosten per Engagement, dus de kosten per interactie, en wordt als volgt berekend:

Gewenste acties / besteed mediabudget = CPE

De formule laat zien dat je de exacte kosten pas na afloop van de samenwerking kunt berekenen, wanneer er cijfers over de interacties beschikbaar zijn. Vooraf is echter een grove berekening mogelijk.

Affiliate

Een derde mogelijkheid is het affiliate-model op commissiebasis. Daarbij wordt de influencer betrokken bij de omzet van een gelinkt product, zodra een klant op de link klikt of het product koopt. De influencerkosten zijn dus afhankelijk van de link klikken of conversies. Het succes van de campagne wordt gemeten met gepersonaliseerde tracking-links. Zo kan precies worden nagegaan hoeveel klanten via de link naar de winkel kwamen en een aankoop voltooiden. Bij dit prijsmodel is het vooral belangrijk dat de influencer zelf overtuigd is van het product of je merk.

Influencer Marketing Kosten Social Media

Hoe hoog zijn de kosten van influencers per post op verschillende sociale media platforms?

Zoals vermeld hangen de kosten van influencer-marketing onder andere af van het sociale media platform, wat nauw verbonden is met het bereik van de influencer. Deze overzichtstabel toont de gangbare CPM-prijzen in Nederland voor de populairste platforms:

  • Twitter: 1 tot 3 euro
  • Facebook Post: 6 tot 15 euro; Facebook Story: ongeveer 25 euro
  • Instagram Post: 7 tot 15 euro; Instagram Story: ongeveer 25 euro
  • LinkedIn: 15 tot 30 euro
  • TikTok: 7 tot 15 euro
  • YouTube: 12 tot 25 euro
  • Eigen Blog: 30 tot 90 euro

Welke factoren beïnvloeden jouw influencer marketing kosten?

De vraag hoe hoog de kosten van influencers per post, per campagne of samenwerking zijn, hangt af van verschillende factoren. Deze moet je in overweging nemen bij het berekenen van de kosten van influencer marketing:

Platform

De productie van een video kost aanzienlijk meer tijd dan bijvoorbeeld het maken van foto's of een tekst. Daarom kunnen YouTube- en TikTok-influencers hogere prijzen vragen dan influencers op Instagram, Facebook of Twitter.

Grootte & Bereik van de Influencer

Afhankelijk van het bereik en de bekendheid kunnen verschillende typen creators worden onderscheiden:

-> Nano-influencers: 1.000 tot 10.000

-> Micro-influencers: 10.000 tot 100.000

-> Macro-influencers: 100.000 tot 1.000.000

-> Mega-influencers: meer dan 1.000.000

Over het algemeen geldt: hoe meer volgers een influencer heeft, hoe meer geld hij kan vragen. Dit is echter niet altijd het geval. Zoals vermeld heeft ook het aantal interacties invloed op de prijs. Omdat de engagement rate bij kleinere influencers gemiddeld hoger is, kan een content creator met 10.000 volgers soms meer kosten dan een influencer met 100.000 volgers.

Aantal & Soort Content

Bij influencer marketing zijn verschillende samenwerkings formaten mogelijk, zoals video's voor IGTV, TikTok of Facebook Stories. Zowel de soort inhoud als het gewenste aantal posts beïnvloedt de kosten van de influencer. Het is belangrijk dat je de omvang van de diensten vooraf nauwkeurig met de influencer afstemt.

Kwaliteit van de Content & Engagement

Hoe succesvol een post of video is, hangt sterk af van de kwaliteit van de content. Inspirerende, originele of grappige en motiverende inhoud wordt door volgers doorgaans veel vaker gedeeld, geliked en op gereageerd.

Niche & Geloofwaardigheid van de Influencer

Als je kiest voor bekende influencers met een grote community, kan jouw boodschap in één klap veel mensen bereiken. Dit is zinvol bij producten die bedoeld zijn voor de commerciële massa en populaire sectoren zoals mode, fitness of reizen. Bij producten die een specifieke interessegroep aanspreken, kunnen nano- of micro-influencers zinvoller zijn. Zij richten zich meestal op een niche en worden door hun doelgroep gezien als experts in hun vakgebied. Deze expertise en bijbehorende geloofwaardigheid hebben ook invloed op de prijs. Voor onderwerpen waar het aantal mogelijke experts klein is, kunnen de influencer kosten stijgen omdat de creator een hogere vergoeding kan vragen.

Duur & Exclusiviteit van de Samenwerking

Een ander voordeel van kleinere influencers is dat je een langdurige samenwerking kunt opbouwen, wat de geloofwaardigheid ook versterkt. Een langere samenwerking leidt echter tot hogere kosten. Ook het woord "exclusiviteit" is van belang: een influencer kost aanzienlijk meer als hij gedurende een bepaalde periode exclusief alleen met jou samenwerkt en in die tijd geen andere opdrachten kan aannemen.

Andere factoren die jouw influencer marketing kosten kunnen beïnvloeden:

-> Influencer-Merk-Fit: In het algemeen is het erg belangrijk dat de influencer bij jouw merk past. Hij kan jouw product alleen authentiek verkopen als zijn community gelooft dat hij zelf overtuigd is van het product.

-> Herkomstland van het Publiek: Als een influencer opvallend veel buitenlandse abonnees bereikt, verlaagt dat de prijs als deze doelgroep minder belangrijk is voor Nederlandstalige bedrijven.

-> Gebruiksrechten: Als je de gebruiksrechten op foto's of videomateriaal van de influencer wilt veiligstellen, moet je een toeslag in rekening brengen.

Uitkooprechten verhogen de kosten van influencer marketing – maar kunnen lonend zijn!

Naast de genoemde prijsmodellen is er nog een andere optie die invloed heeft op de kosten van influencers: de zogenaamde media-uitkoop of content-uitkoop. Hierbij verkoopt een creator als auteur de rechten op zijn content tegen een vastgesteld pauschale honorarium. Uitkooprechten kun je voor een bepaalde periode of voor een regio kopen, of zelfs volledig onbeperkt. Dit laatste kost vooral veel omdat de creator alle rechten op zijn artistieke werk afstaat. Voor merken kan deze uitkoop desondanks lonend zijn. Dan heb je namelijk vrij spel over de influencer-reclame, kunt je de gecreëerde content zo lang als je wilt gebruiken en op al jouw kanalen publiceren of ook aanpassen en veranderen – afhankelijk van de contractueel overeengekomen uitkooprechten. Met de uitkooprechten haal je dus ook na de officiële samenwerking het meeste uit jouw investering.

Influencer-Kosten: 5 Tips om betere prijzen te onderhandelen

Bij het vaststellen van prijzen met influencers is onderhandelingsvaardigheid vereist. De volgende tips kunnen helpen om voor jou het beste aanbod te krijgen:

Stel een limiet: Bedenk een maximumprijs die je bereid bent te betalen. Deze prijs mag je in geen geval overschrijden.

Noem de eerste prijs: Het eerste aanbod bepaalt het verloop van de onderhandelingen. Start met een bewust lage prijs.

Vraag offertes aan van meerdere influencers: Hoeveel vragen andere content creators? Verschillende aanbiedingen geven een gevoel voor wat redelijk is.

Bied combinaties aan: Hoe kun je de influencer op een andere manier meerwaarde bieden? Een bundel van geld en jouw product, dat je hem gratis ter beschikking stelt, is bijvoorbeeld mogelijk.

Vermijd influencers met management: Een management wil altijd een deel van de taart hebben en rekent hogere influencer-kosten. Een samenwerking met management is daarom alleen aan te bevelen bij geselecteerde marketingcampagnes.

influencer kosten vs ugc kosten

Conclusie & Alternatief voor Influencer Reclame: Kosten verlagen met UGC

Je merkt het al: een exacte kostenbepaling voor influencers is nauwelijks mogelijk. Vaststaat dat influencer-marketing per jaar duizenden euro's kan kosten. Afhankelijk van het profiel en de interessegebieden zijn aanzienlijke prijsschommelingen mogelijk. Toch geldt: als bedrijf ben je in een sterkere onderhandelingspositie, omdat je (meestal) kunt kiezen uit een breed scala van influencers en content creators.

Als de kosten van influencers toch te hoog zijn, is er een effectief alternatief: video-advertenties met door gebruikers gegenereerde inhoud (UGC) kunnen minstens even overtuigend en authentiek zijn als influencer-reclame – maar kosten meestal slechts een fractie. Bij Speekly brengen we je in contact met creatieve content creators die bij jouw merk passen en jouw boodschap in een hoogwaardige video tot hun recht laten komen!

Plaats een opdracht

Kies een content creator die bij jouw doelgroep past en ga aan de slag met authentieke video advertenties!

Vanaf €79 per UGC-video