Je hebt de opdracht! En nu?

Heeft een merk jou uitgekozen om een productvideo te maken? Gefeliciteerd! Hier leggen we je uit hoe het proces er verder uitziet.

Je hebt de opdracht gekregen: gefeliciteerd!

Als het merk jou de opdracht geeft, ontvang je automatisch een e-mail van Speekly. Daarna kun je het beste direct de opdracht bekijken: het kan zijn dat het merk nog wat extra informatie heeft toegevoegd.

Het merk stuurt het product waar je een video over moet maken naar je toe. Je hoeft zelf meestal niets te doen - je adres is al opgeslagen in Speekly en wordt automatisch aan het merk getoond als ze jou de opdracht hebben gegeven.

Terwijl je op het product wacht, kun je alvast de briefing doornemen. Als je vragen hebt, gebruik dan de chatfunctie om te overleggen met het merk dat jou de opdracht heeft gegeven.

Je hebt het product ontvangen: nog 7 dagen de tijd voor de video

Wanneer het product bij je is afgeleverd, laat het merk dat dan even weten. Vanaf dat moment heb je 7 dagen de tijd om de productvideo op te nemen.

Je maakt de video

Er is een aantal dingen waar je rekening mee moet houden bij het maken van de video:

Houd je aan de briefing

In de briefing beschrijft het merk wat ze graag terug willen zien in de video. Behandel in je video alle punten die daarin worden genoemd. Het kan ook zo zijn dat het merk je veel ruimte geeft voor je eigen ideeën. Gebruik dan vooral je eigen creativiteit. Mocht je twijfelen over je aanpak, dan kun je je ideeën vooraf met het merk bespreken en om feedback vragen.

Plan je opname, voordat je gaat filmen

Denk, voordat je op de opnameknop van je smartphone drukt, goed na over wat je wil zeggen en doen.

Lever de video in de juiste beeldverhouding

In elke briefing staat het gewenste formaat (of "beeldverhouding") van de opdracht. De formaten kunnen 9:16, 2:3, 4:5 of 1:1 zijn. Wij hebben hier enkele tips-and-tricks verzameld die je helpen om je video in het juiste formaat op te leveren.

Zorg ervoor dat je video de juiste lengte heeft

Video's kunnen worden besteld in lengtes van 15, 30 of 60 seconden. Zorg ervoor dat je video zo dicht mogelijk bij de opgegeven tijdsduur zit. Soms is het best lastig om de video in een bepaalde lengte op te nemen. Het helpt als je van tevoren goed nadenkt over je aanpak en een keertje oefent.

Je hebt je eerste video gemaakt: yeah!

Als je video klaar is, upload je deze in de chatomgeving. Het kan nuttig zijn eerst een "testversie" op te nemen en te delen, zodat je kunt controleren of het merk tevreden is met je aanpak voordat je de definitieve versie opneemt.

Nadat je de definitieve video hebt geüpload, kunnen er twee dingen gebeuren:

Of: het merk is tevreden

Gefeliciteerd! Je hebt de klus geklaard. In dit geval geeft het merk aan dat de opdracht is afgerond.

Of: het merk heeft een wijzigingsverzoek

Op Speekly mogen merken maximaal één nieuwe versie van je video aanvragen. Neem in dit geval opnieuw een video op en houdt rekening met de feedback van het mek. Vervolgens upload je de nieuwe versie in de chatomgeving.

Je video is goedgekeurd

Je hebt de klus geklaard en de opdracht succesvol afgerond. Speekly zal je betalen. Als het merk opdracht heeft gegeven voor eventuele montagestappen (zoals ondertiteling, muziek en call-outs), verzorgt Speekly deze achteraf. Daar hoef jij je geen zorgen meer over te maken.