Registreren

Taxfix

Met Taxfix kun je gemakkelijk je belastingaangifte invullen via app of browser - zonder formulieren. In vraag-en-antwoordstijl of met de hulp van onafhankelijke belastingadviseurs. Belastingen waren nog nooit zo makkelijk.

Het doel

Het doel is om de aandacht te vestigen op het gebruiksgemak van het product en fiscale mythes te ontkrachten.

Tegelijkertijd moet het gebruik van user generated content ads (UGC advertenties) de conversie van app-downloads verhogen en zo leiden tot een toename van het aantal succesvol voltooide inkomstenbelastingaangiften van gebruikers.

De uitdaging

Gebruiksgemak

Voor Taxfix was de uitdaging om het gebruiksgemak van de app over te brengen op een zo groot mogelijke doelgroep. Met behulp van video's van authentieke UGC creators kunnen met name producten die uitleg behoeven eenvoudiger aan potentiële consumenten worden gecommuniceerd dan met statische advertenties. Daarnaast vergroot menselijke aanbevelingsmarketing het vertrouwen van de consument.

Doelgroep

Bij Taxfix lag de focus op een doelgroep van 18-40 jaar. Hiervoor zijn drie verschillende verhaallijnen en verschillende hooks gecreëerd om mensen tussen de 18-25 en 26-40 jaar aan te spreken.

Strategie

In december werden drie verschillende verhaallijnen met verschillende hooks bij drie vrouwelijke creators geboekt om mensen aan te spreken die aan het begin van het nieuwe jaar hun aangifte inkomstenbelasting deden. Om A/B-tests uit te voeren en de prestaties op Meta en YouTube te testen, werden video's van 15, 30 en 60 seconden en twee verschillende formaten (staand en liggend) aangevraagd.

De eerste verhaallijn, “Mythbuster”, is vooral gericht op jongeren die voor het eerst een belastingaangifte invullen. In de vier hooks worden verschillende vragen over de typische mythes rond belastingen gesteld en uitgelegd. Het doel is om vertrouwen op te bouwen bij gebruikers en hun angst voor de eerste belastingaangifte weg te nemen.

De tweede verhaallijn, “Eager Beaver”, richt zich op het gebruiksgemak en de USP's van het product. Daarnaast willen de Eager Beavers alle belangrijke zaken zo snel mogelijk van zich afzetten en in januari hun belastingaangifte voor het vorige jaar rond hebben. In deze verhaallijn werden geen verschillende hooks getest, alleen de lengte van de video's werd vergeleken.

In de derde verhaallijn schreef de Pro Creator zelf de briefings na een eerdere ontmoeting met het merk en Speekly. Naast twee verschillende formats werden ook drie verschillende situaties beschreven. Dit heeft als voordeel dat de creator zijn content nog authentieker kan overbrengen op de gebruikers en zijn creatieve expertise kan inbrengen. De drie verschillende situaties - Straight Forward, Roleplay en Emotioneel - maken het mogelijk om de aanpak te analyseren in een A/B-test.

5

Markten

3

Talen

24

Creators

Creative Briefing

Voor dit project gebruikte Taxfix drie creators met verschillende verhaallijnen om een zo groot mogelijke doelgroep op verschillende platforms aan te spreken. Er werden ook verschillende videolengten en -formaten gecreëerd om aan het eind een zinvol overzicht te krijgen van de best presterende.

Mythbuster

Met Mythbuster heeft Taxfix in totaal acht korte video's van 30 seconden gebruikt (4 liggend en 4 staand) met drie extra hooks. De hooks zijn de eerste 3-5 seconden van een advertentie. De verschillende hooks stellen Taxfix in staat om A/B-testen uit te voeren met betrekking tot de aanpak. In alle video's spreekt de creator frontaal in de camera. De variatie in de eerste paar seconden wordt gebruikt om te testen welke aanpak aan het begin van de video het beste de aandacht van de doelgroep trekt en ertoe leidt dat de video verder wordt bekeken.

Eager Beaver

Met Eager Beaver heeft Taxfix in totaal zes video's gemaakt in verschillende lengtes (15 seconden, 30 seconden en 60 seconden) en formaten (liggend en staand). Het doel is om mensen aan te spreken die al eens belastingaangifte hebben gedaan en weten hoe ingewikkeld het papierwerk kan zijn. Na de introductie van de probleemuitleg in de hook is het probleem opgelost, want met Taxfix is belastingaangifte nog nooit zo makkelijk geweest en nu ontvangen mensen met plezier hun inkomstenbelasting verklaring.

Pro Creator

De Pro Creator is een creator die al veel ervaring heeft opgedaan op het gebied van UGC. Taxfix gebruikt in totaal twaalf video's, die zijn onderverdeeld in drie categorieën (Straight forward, Relatable en Roleplay). Elke categorie bevat twee verschillende bodies (doe-het-zelf en doe-het-voor-mij) en is gefilmd in liggend en staand formaat. Het bijzondere was dat de Pro Creator de briefings zelf schreef. In de DIY (do-it-yourself) body ligt de focus op het gebruiksgemak van de app voor belastingaangifte, terwijl in de DIFM (do-it-for-me) de focus ligt op de expert service van Taxfix, die de belastingaangifte voor de consument uitvoert. De verschillende categorieën en variaties kunnen worden gebruikt in A/B-tests om te analyseren welke aanpak potentiële consumenten het meeste aanspreekt en hun aandacht vasthoudt.

De twee onderstaande video's beginnen met dezelfde hook en gaan vanaf seconde 20 verder met een ander middengedeelte van de video. Zo kon Taxfix een goed werkende hook gebruiken en verschillende producten testen in het middengedeelte.

Impact op prestaties

Het doel met user generated content advertenties was om meer conversies te realiseren. De focus lag niet alleen op het aantal downloads van de app, maar ook op het daadwerkelijk invullen van de aangifte inkomstenbelasting.

Door het publiceren van de UGC advertenties kon Taxfix al vaststellen dat met name een zeer specifieke persona significant beter presteerde. Daarnaast bleek uit A/B-testen van de verschillende hooks, formats en lengtes welke hook, format en lengte het beste werkt. Op basis hiervan worden de concepten nu verder geïtereerd.

Projectondersteuning

Speekly heeft het merk persoonlijk ondersteund om het omvangrijke project probleemloos te realiseren. Na een eerste kick-off call en ontvangst van de briefings van Taxfix, zette Speekly de jobs live op het platform en legde zich toe op creator sourcing. Na de uiteindelijke creatorselectie nam Speekly ook het holistische creatormanagement over, inclusief communicatie en feedbackloops. Het bewerken van de uiteindelijke video's met ondertiteling, achtergrondmuziek, call-outs en CTA's vond ook in-house plaats bij Speekly.

Dit alles is alleen mogelijk dankzij het Managed Service team van Speekly, dat merken met projecten van A tot Z ondersteunt en ervoor zorgt dat de wensen en doelen worden opgenomen in de op maat gemaakte UGC strategie van het betreffende merk.

Heb je ook dringend ondersteuning nodig en wil je een partner aan je zijde die echt verstand heeft van UGC marketing en sourcing? Neem dan contact met ons op of maak direct een afspraak met ons Managed Service Team.

Boek je persoonlijke strategiegesprek

Meer weten over UGC?

Ga naar blog