In een poging om de afnemende prestaties op het gebied van influencer-marketing te compenseren, heeft DR SMILE geweldige resultaten behaald met UGC-advertenties. Vergeleken met eerdere influencer-activaties genereerden de UGC-advertenties twee keer zoveel sessies voor DR SMILE en verlaagden ze de kosten per boeking met 20%.
Verzadiging van de markt
DR SMILE is opgericht in 2017 en groeide de eerste jaren vooral sterk door influencer marketing. Maar de markt voor influencers is de afgelopen jaren steeds verder verzadigd geraakt. DR SMILE kreeg steeds meer te maken met inconsistente influencers die vaak de tandheelkundige behandeling, die meerdere maanden duurt, en de aan te leveren content niet opleverde.
Verhoging van de prijzen van influencers
Daarnaast zijn de prijzen van influencers flink gestegen, ondanks vaak maandenlange onderhandelingen. In combinatie met de daaruit voortvloeiende content en opvattingen waren de kosten niet langer betaalbaar of winstgevend. Als gevolg stonden de boekingen (registraties) en book-to-shows (conversies) van het merk niet langer in verhouding tot wat er aan de influencers werd uitgegeven. DR SMILE stond daarom voor de uitdaging: “Hoe bereiken we onze doelen zonder influencer marketing?”
Strategie
Vanwege de nieuwe uitdagingen wil DR SMILE zijn laatste samenwerkingen met influencers geleidelijk beëindigen en zich concentreren op door gebruikers gegenereerde content als methode om boekingen te genereren. Sinds begin maart heeft het merk 79 video's van 37 creators gebruikt om video’s te maken voor Meta en TikTok advertenties.